۳ گام برای راه‌اندازی وبلاگ| از ایجاد تا کسب درآمد

 

بلاگرها برای رسیدن به پختگی در راه‌اندازی وبلاگ و وبلاگ‌نویسی باید سه مرحله تکاملی را به ترتیب زیر طی کنند:

  • ایجاد
  • گذر
  • کسب درآمد
راه اندازی یک وبلاگ
ایجاد بلاگ
  1. مرحله ایجاد بلاگ

 

وقتی یک بلاگ را شروع می‌کنید، شما خالق اصلی آن به شمار می‌روید، شمار محتواهای تولید شده درون و خارج از این وبلاگ کاملاً به شما بستگی دارد. این محتوای ایجاد شده افرادی را به قیف بازاریابی شما می‌آورد. آن‌ها با بلاگ شما و چیزهایی که می‌نویسید، آشنا می‌شوند.

به‌عنوان خالق یگانه بلاگ، شما مسئوول هر کدام از این بخش‌ها هستید:

 

  • جستجوی مخاطب
  • جستجوی کلمات کلیدی
  • توسعه محتوای بنیادی
  • توسعه و تولید وبلاگ مهمان

به نظر می‌آید کارهای زیادی پیش رو دارید؟ مرحله ایجاد، می‌تواند سخت و وقت‌گیر باشد اما نه لزوماً. دقیقاً به همین دلیل ضروری است که فعالیت روزانه شما سازمان یافته و پایدار باشد. علاوه بر این‌که سازمان‌یافته و هدفمند هستید، باید در این مرحله کاملاً قاطعانه و بدون هرگونه تغییر عمل کنید. اگر آن را روی کاغذ آورده‌اید که عالی است و اگر در یک برنامه مدیریت پروژه آن را پیش می‌برید که دیگر فوق‌العاده خواهد بود.

برنامه و الگوی خود را به دست بیاورید زیرا هرچه کارها پیچیده‌تر شود، این کار به شما کمک بزرگی می‌کند. جستجوی مخاطبان، کلمات کلیدی و شاخص‌های پیشرفت محتوا زمان شروع و پایانی دارد. توسعه وبلاگ و استفاده از تولیدات بلاگ مهمان هم هرگز به پایان نمی‌رسد اگر می‌خواهید که بلاگتان همیشه قدرتمند باشد.

مهم‌ترین چیز این است که شما خودتان را با فکر کردن درباره این‌که چگونه از وبلاگ‌تان پول دربیاورید، خسته نکنید. این اتفاق بارها برای شما می‌افتاد. درحال حاضر فقط خود را خالق و بلاگر بدانید. بعدتر سمت مدیریت را بیشتر ایفا خواهید کرد، با سرعتی بیشتری از آنچه فکرش را بکنید.

تحقیق درباره مخاطبان بلاگ

زمانی که گوشه (Niche) دلخواه خودتان را یافتید، باید مخاطبان خودتان را شناسایی و درک کنید. ایجاد محتواهای مشخص و دقیق از ضروریات است. برای ارزیابی مخاطبان بالقوه خودتان، چند گام می‌توانید بردارید.

نخستین چیزی که می‌توانید از آن استفاده کنید ابزارهایی مانند چشم‌انداز مخاطب فیس‌بوک (face book audience insights) است که شِمایی کلی از علاقه افراد به گوشه مورد نظر شما را نشان می‌دهد. داشتن نگرشی به مخاطبان چه در فیس‌بوک چه در سایر رسانه‌ها به شما کمک می‌کند تا شِمایی کلی از خواننده احتمالی خودتان داشته باشید. گزینه‌های نامحدودی برای دسته‌بندی مخاطبان کلی علاقه‌مند به گوشه شما تا حتی مخاطبان موردی وجود دارد.

پس از این‌که خواننده‌های احتمالی خودتان را شناختید، نوبت به توسعه پرسونای مخاطب می‌رسد. پرسوناها، طرح‌های اولیه‌ای از خوانندگان شما هستند و این طراحی‌ها شامل موارد جمعیت شناختی و روان‌شناختی و اطلاعات رفتاری آن‌ها می‌شود. اطلاعات جمعیت شناختی شامل جنسیت، نژاد، درآمد، سطح تحصیلات و مانند آن هستند.

این خطوط کلی مشخص می‌کند که پرسونای شما چه کسی است. اطلاعات روان‌شناختی از سوی دیگر مشخص می‌کند که چرا آن‌ها به شما علاقه دارند و چرا محتوای شما برای آن‌ها جذاب است.

سنجش رفتار خواننده، می‌تواند به پرسونای شما تجسم واقعی‌تری ببخشد. آیا مخاطبان شما همان‌گونه که شما حدس می‌زنید، رفتار می‌کنند؟ آیا جلب توجه برخی از بخش‌های محتوا به نظرتان تعجب‌برانگیز می‌آید؟ آیا علائم نشان دهنده این هستند که شما در مسیر هستید یا باید سرعتتان را افزایش دهید.

روش دیگری که می‌تواند درک بهتری از رفتار خواننده به شما بدهد، به‌کارگیری تاکتیک‌های گوش دادن اجتماعی است. گوش دادن اجتماعی به این معناست که متوجه باشید که چه چیزهایی درباره بلاگ شما یا برند شما در واقعیت در پلتفرم‌های مختلف مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام گفته می‌شود.

مشارکت فعال در گوش دادن اجتماعی به شما اجازه می‌دهد تا ببینید که چگونه مخاطبان شما رفتار می‌کنند و به پست‌های شما واکنش نشان می‌دهند. این کار اغلب شبیه ایجاد جرقه‌های کوچک قبل از به راه انداختن یک آتش بزرگ است.

واقعیت فعالیت‌های شما و پلتفرم‌هایی که این کار را برای شما تسهیل می‌کنند به شما اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های ناخوشایند را برطرف کنید. هرچه زودتر به دغدغه‌های یک مشتری پاسخ دهید، با او همدردی کنید و راه‌حلی عادلانه برایش پیدا کنید، بهتر می‌توانید علاقه او را به کسب‌وکار خود حفظ کنید.

وقتی مخاطبان خود را شناسایی کردید، نوبت تحقیق درباره کلیدواژه‌ها یا کلمات کلیدی است. چندین ابزار عالی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی وجود دارد که دو مورد از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها که به‌شدت پیشنهاد می‌شود. سایت‌های ‌Ahrefs و Moz هستند. هر دوی این ابزارها دوره آزمایشی معقولی را برای شما فراهم می‌کنند تا شما بتوانید برخی از بخش‌های مهم تحقیقات درباره کلمات کلیدی خود را انجام دهید.

هنگام ارزیابی کلمات کلیدی وبلاگ چند عامل وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

حجم جستجوی جهانی در ماه

سطح رقابت

انواع کلمات کلیدی

آنچه شما می‌خواهید کلمات کلیدی‌ای هستند که حداقل ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ بار طی ماه در سطح جهان جستجو شده باشند. کلیدواژه اصلی شما باید نزدیک به ۵۰۰۰ مورد باشد. از این گذشته اگر افراد به دنبال کلمه کلیدی اصلی شما نیستید، نشان‌گر این است که علاقه کمی به گوشه محبوب شما وجود دارد. در این حال شما در حال تلف کردن وقت خود با راه‌اندازی یک وبلاگ هستید، اهمیتی ندارد که چقدر در آن خوب عمل می‌کنید.

سطح رقابتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. Ahrefs از امتیاز بین ۰ تا ۱۰۰ برای سنجش سطح رقابت استفاده می‌کند. رقابت بر سر هر چیزی که بالای ۳۰ قرار داشته باشد برای یک وبلاگ جدید دشوار و هر چیزی که بالای ۶۰ باشد، بسیار دشوار است. معنایش این نیست که شما باید از گوشه خود به این خاطر که دارای فضای رقابتی است، پرهیز کنید.

حواستان باشد که رتبه‌بندی کلمات کلیدی صحنه ماراتن است و نه مسابقه سرعت. هر چه سطح رقابت بیشتر باشد، به بک‌لینک‌ها بیشتری برای رقابت احتیاج خواهید داشت.

تنوع کلمات کلیدی نیز دارای اهمیت است. شما می‌خواهید محتواهای بنیادی ایجاد کنید که نه فقط شانس شما در رتبه‌بندی کلمات کلیدی اصلی را افزایش دهد بلکه شانس رتبه یافتن در کلمات کلیدی معنایی (Semantic Keywords) را که با عنوان LSI (Latent Semantic Indexing) که ترجمه لفظی آن رتبه‌بندی معنای پنهان است، افزایش دهد.

کلمات کلیدی LSI مستقیماً با کلمات کلیدی اولیه مرتبط هستند و اغلب رقابت در رده‌بندی‌های جستجویی، از طریق آن‌ها آسان‌تر است. توجه نشان دادن به کلمات کلیدی LSI حین نوشتن بخش‌های بنیادی بلاگ، استراتژی مستحکمی است. گوگل با وضوح می‌گوید استفاده از کلمات LSI در محتوای شما در رتبه‌بندی جستجویی شما بسیار اهمیت دارد.

نتیجه اخلاقی داستان: وقتی گوگل حرف می‌زند، شما فقط گوش دهید!

توسعه محتوای بنیادی بلاگ

در این مرحله شما به دو نوع از محتوا احتیاج دارید:

  • محتوای بنیادی برای وبلاگ خودتان
  • محتوای مهمان برای سایر بلاگ‌های افرادی که دامنه‌های قدرتمندی دارند.

به‌زودی به بخش مهمان هم خواهیم رسید، ابتدا اجازه دهید محتوای بنیادی (Cornerstone Content) را کمی بشکافیم. محتوای بنیادی، باید ۳ الی ۵ مفهوم اساسی را که برای گوشه شما مهم است، تحت پوشش خود قرار دهد. این مقالات درنهایت به دلیل این‌که به لحاظ کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند، پایگاه‌هایی برای عبور ترافیک بلاگ شما می‌شوند و ازین طریق چندین بک لینک می‌گیرند. مقالات بنیادی باید دست‌کم ۲۰۰۰ کلمه داشته باشند و تا حد امکان در مورد موضوع عمیق کار کرده باشند.

به‌عنوان نمونه، بلاگ شما در مورد خانه‌سازی است. از جستجوی سریع «خانه‌سازی» به‌عنوان یک کلمه کلیدی در Ahrefs، محتواهای بنیادی شما کاملاً مشخص هستند:

خانه‌سازی- ۵۹ رقابت، ۳.۹ هزار حجم جستجوی ماهانه در جهان

وسایل آماده‌سازی خانه- ۵۸ رقابت، ۴ هزار حجم جستجوی ماهانه در جهان

دستورالعمل‌های خانه‌سازی- ۱۸ رقابت، ۱.۵ حجم جستجوی ماهانه در جهان

 

هنگام ایجاد مقاله‌های بنیادی، هر مقاله باید به مقاله دیگر پیوند بخورد. این ارتباط ازنظر سئو و گرفتن بک لینک‌های خارجی دارای اهمیت است.

تولید و توسعه پست مهمان

زمانی که شما محتوای بنیادی بلاگ خود را منتشر کردید، زمان آن رسیده است که به توسعه محتوای مهمان توجه کنید و چنین محتواهایی ایجاد کنید. انتشار مطالب روی بلاگ های دیگران که هم‌راستا با گوشه شما هستند تأثیر به سزایی در چرخه زندگی بلاگ خود شما دارد زیرا اینجا مرحله‌ای است که آینده را می‌سازد.

بیشتر سایت‌ها به شما اجازه خواهند داد تا لینک دنبال کردن شما را در صفحه خودشان به‌عنوان نویسنده مهمان منتشر کنند. برای اینکه گوگل چنین لینک‌هایی را شناسایی و رده‌بندی کند به زمان نیاز است، اما آن‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند و لینک‌ها شروع به گردش می‌کنند. پیشنهاد من تمرکز و اطمینان حاصل کردن و نوشتن تا جای ممکن به مهمان طی ۶۰ الی ۹۰ روز از زندگی بلاگ شما است پیش از آن که به سراغ بلاگ خود بروید و محتوای جدید برای آن ایجاد کنید.

در این زمان با قدم‌های کوچک اما افکار بزرگ حرکت کنید. به بلاگ‌هایی که در حوزه و گوشه شما وجود دارند و امکان این‌که کاربران به‌عنوان مهمان پست بگذارند، دسترسی پیدا کنید جایی که می‌توانید در آن مقالات خود را بنویسید و آن‌ها امکان استفاده شما از پلتفرم خودشان را بدهند. زمانی که شما این کار را برای مدتی انجام دادید، دسترسی به سایت‌هایی با دامنه قوی‌تر برای شما امکان پذیرتر دارد.

درنهایت زمانی که این فرآیند را به شکل مداوم و به‌اندازه کافی تکرار کردید، سایر بلاگرها می‌خواهند با توجه به قدرت دامنه شما و حضور شما در این گوشه، در سایت شما هم چیزهایی بنویسند. هنگامی که این اتفاق افتاد، تمرکز شما می‌تواند بر سایر بخش‌های ساخت کسب‌وکار در بلاگ شما متمرکز شود.

 

  1. مرحله گذر

مرحله گذر، زمانی اتفاق می‌افتد که بلاگ شما به مرکز توجه تبدیل شده است و شما در به دنبال وفاداری خواننده خود هستید. در قیف سنتی بازاریابی خواننده‌ها از «آگاهی» به آنچه پیشنهاد می‌کنید به «علاقه‌مندی» به آنچه پیشنهاد می‌کنید، تغییر فاز می‌دهند. شاید حتی در حال تصمیم‌گیری برای تجارت با شما باشند.

درحالی‌که بلاگ شما در حال انتقال از مرحله خلق است، شما هدفمندتر عمل می‌کنید. البته شما هنوز در حال خلق محتوا هستید اما این نوعی دیگر و متفاوت از محتوا است. مخاطبان شما با گذر بلاگ شما و بلوغ آن، قادر به درک ارزش‌های پیشنهادی منحصربه‌فرد (unique value proposition) شما می‌شوند. چیزهایی را که ارائه می‌دهید در رقابت با سایر همکاران تولید کنید. شما در پی آن هستید چیزی را نشان دهید که شما را از سایر رقبایتان در تولید محتوا، متمایز کند.

این کار می‌تواند از طریق محتواهای بلندی همچون کتاب‌های الکترونیک، گزارش‌ها و تحقیقات داده محوری انجام بگیرد که تفاوت قابل مشاهده‌ای میان شما و رقبایتان را به نمایش بگذارد. این کار را همچنین می‌توان از طریق ویدئو، وبینار، پادکست و سایر رسانه‌های مشابه انجام داد که بخش‌های ارتباط انسانی را به برند شما اضافه می‌کند و به ایجاد اعتماد بین شما و مخاطبتان کمک می‌کند. اعتماد منجر به فروش می‌شود بنابراین این گام برای توسعه بلاگ شما ضروری است.

در این نقطه است که شما به احتمال قوی در حال انجام بلاگری به‌عنوان مهمان هستید اما در سایت‌هایی که قدرت دامنه زیای دارند. محتواهایی که در سایت شما تولید می‌شود، ممکن است درنتیجه بلاگرهای مهمانی باشد که در گوشه شما حضور دارند و بلاگ شما را به‌عنوان بلاگ قدرتمندی می‌شناسند. همچنان با بالغ‌تر شدن بلاگ، یافتن منابع رایگانی برای محتواهای باکیفیت آسان‌تر می‌شود و شاید بتوان برای یافتن بخش‌های آماده هم در مواردی پرداخت انجام دهید.

هر چه به سمت نماینده و مدیر بلاگ شدن بیشتر حرکت می‌کنید، زمان تمرکز بر کسب درآمد بیشتر مهیا می‌شود و مرحله سوم بلوغ آغاز می‌شود.

  1. مرحله کسب درآمد از وبلاگ

هنگامی‌که بلاگ شما به بلوغ کامل رسید و به‌خوبی کار کرد و شما می‌توانید ترافیک وسیعی از منابع مختلف شامل جستجوی ارگانیک، شبکه‌های اجتماعی، لینک‌هایی که ایجاد می‌کنید و ارجاعاتی که به سمت شما می‌شود و حتی ترافیکی که از منابع پولی حاصل می‌شود، بگیرید. البته بخش هزینه‌ای می‌تواند ریسکی باشد و فقط وقتی صرف دارد که شما بتوانید در ازای آن، هزاران دلار درآمد در ماه کسب کنید.

در قیف بازاریابی سنتی، خوانندگان شما به‌تدریج به مشتریان شما تبدیل می‌شوند. آن‌ها اقداماتی می‌کنند که شما آن‌ها را به آن (و از طریق چرخه محتوایی که در مراحل بالغی بلاگ خود خلق کرده‌اید) ترغیب کرده‌اید.

سواد رسانه ای

۴ روش برای کسب درآمد از بلاگ خود

 چهار روش رایجی که برای کسب درآمد از ترافیکی که دریافت می‌کنید:

 

خدمات مشاوره‌ای

برنامه‌های وابسته (affiliate programs)

تبلیغات

دوره‌های آنلاین

 

حفظ تعادل سالم این چهار ابزارِ کسب درآمد، بدون این‌که خوانندگان شما خسته شوند، چالش مهمی است. شما می‌خواهید خدمات مشاوره در بلاگ شما واضح و مشخص باشد و توجه خوانندگان از طریق فراخوان برای اقدام در آن مشهود باشد اما درعین‌حال نمی‌خواهید که این فراخوان‌ها برای اقدام یا CTA ها آزاردهنده باشد.

برنامه‌های وابسته (affiliate programs) می‌توانند کمتر جا بگیرند و کمتر در چشم باشند. بسیاری از پولی که به‌احتمال زیاد از قراردادهای وابسته صورت می‌گیرد از طریق کلیک بر لینک‌های وابسته در سایت شما و خریدی در هر جای دیگری است.

اگر دقت نکنید، تبلیغات می‌توانند خوانندگانتان را از شما دور کند اما همچنین می‌تواند بسیار سودآور هم باشد. ترکیبی مناسب از واحدهای تبلیغاتی (که بازگشت سرمایه بسیاری مناسبی در ازای اشغال جا به همراه می‌آورند) حائز اهمیت است تا خوانندگان تجربه بدی از سایت شما نداشته باشند.

در مرحله کسب درآمد آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید این عناصر را تا جای ممکن در هماهنگی باهم پیش ببرید. درحالی‌که تجربه را تا حد ممکن برای خوانندگان وفادار خود لذت‌بخش می‌کنید.

دوره‌های آنلاین هم می‌تواند به شدت سودآور باشد اما تلاش فراوانی برای انجام آن باید صورت بگیرد. پیشرفت این کارها به احتمال زیاد به ماه‌ها کار مداوم نیاز دارد اما به سال‌ها احتیاجی نیست. آسان‌ترین روش این است که این دوره‌ها بازتابی از محتواهای بنیادی شما باشند. اگر شما این راه را دنبال کنید، موضوعات جانبی دیگری هم می‌تواند در طول زمان به آن‌ها اضافه شود و مخاطبان دسته‌بندی شده بیشتری را به بخش‌های خیلی حاصل جذب کند. دوره‌های آنلاین منبع فوق‌العاده‌ای برای درآمد غیرفعال است، تلاشی که به زحمتش می‌ارزد.

نتیجه‌گیری

ساخت یک بلاگ آن‌قدرها هم آسان نیست. این کار برای رضای خاطر فرد انجام نمی‌شود. ساخت یک بلاگ، وارد شدن به یک ماراتن است که پر از سراشیبی و فراز و فرود است اما شما قطعاً درس‌های خیلی زیادی از آن خواهید گرفت. چیزهایی که می‌آموزید براساس تلاش‌های روزانه و منظم است که موفقیت را برای شما به ارمغان می‌آورد و می‌تواند منبعی از درآمد غیرفعال را برای شما ایجاد کند و همین‌طور زندگی بهتری را.

فقط چیزی که لازم دارید، آمادگی برای یک مسافرت طولانی است!

منبع: HubSpot

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا می‌دانستید نویسندگان، پیش از شروع نگارش کتابشان، طرح کلی آن را ترسیم می‌کنند؟

برای دریافت قالب رایگان طرح کلی کتاب، ایمیل خود را وارد کنید.