سه راز مهم برگزاری یک وبینار موفق

آنچه در ادامه خواهید خواند سه راز مهم برگزاری یک وبینار موفق است، رازهایی که از برگزاری و تماشای وبینارهای موفق آموخته‌ام. همه ما می‌دانیم که از هزاران وبیناری که برگزار می‌شود؛ بخش مهمی از آن‌ها به دردنخور هستند. یک جستجوی سریع کلمه «وبینار» در گوگل، شما را به دریایی از وبینارها پرتاب خواهد اما شما خودتان را در این دریا غوطه‌ور نکنید چون می‌خواهیم ببینیم که چرا این سمینارهای بر پایه وب همه جا حاضرند؟ یک دلیل ساده برای آن وجود دارد: وبینارها جواب می‌دهند و موثرند!

با این‌حال وبینارها فقط زمانی موثر هستند که به‌درستی انجام شوند و این کار آسانی نیست. من به‌عنوان کوچ مسیر شغلی وبنیان‌گذار خانه کپی‌رایتینگ؛ برگزارکننده چندین وبینار بوده‌ام و همراه گروهم نیز متون بسیاری را برای مشتریانمان تهیه کرده‌ایم. به‌طور طبیعی از اشتباه‌های زیادی که طی سال‌ها انجام داده‌ام، درس‌های بسیاری گرفته‌ام؛ جای تردید نیست که همه ما اشتباه می‌کنیم و مهم نیست که در کدام مرحلهٔ مسیر حرفه‌ای ایستاده‌ایم زیرا به‌هرحال اتفاق مهمی هم نیست به شرط آن‌که از این اشتباه‌ها بیاموزیم.

در ادامه سه راز مهمی را که از برگزاری وبینارهای موفق آموخته‌ام با شما در میان می‌گذارم:

۱.اول محتوای وبینار

یکی از مهم‌ترین اشتباه‌هایی که از سوی مشتریانم دیده‌ام این است که بیش از اندازه بر بخش پایانی وبینارها یعنی فروش، بیش از تولید محتوای آن تمرکز می‌کنند. جای تعجب نیست که اگر شما برگزارکننده وبینار  هستید به لحظه فروش فکر می‌کنید. علاوه بر‌این‌ شما هزینه پرداخت نمی‌کنید تا مخاطبان وبینار شما  بدون هدف خاصی وارد وبینار شما شوند و از آن خارج شوند اما یادتان باشد شما نمی‌توانید کیفیت کار را قربانی کنید. این قاعده‌ای است که نه‌فقط در وبینار بلکه در همه مراحل حرفه‌ای صادق است. هیچ‌گاه کیفیت را فدای کمیت، سرعت یا فروش احتمالی نکنید زیرا جواب لازم را نخواهید گرفت.

آن‌طور که من متوجه شده‌ام، سه جزء اصلی زیر چتر محتوا قرار دارد: اول «ارائه» است. آیا وبینارهای شما به‌قدر کافی حرفه‌ای به‌ نظر می‌رسند؟ سرعت اینترنت شما به قدر کافی خوب است؟ پس زمینه شما چطور است؟ آیا پیش از ارائه تمرین داشته‌اید؟ مخاطبانتان شما را بر اساس ظاهر بصری‌تان قضاوت خواهند کرد.

می‌گویند اگر شما به دنبال مخاطبان چندان حرفه‌ای نیستید، با امکانات کمتر حرفه‌ای هم می‌توانید آن‌ها را جذب کنید. پس باید حواستان باشد چه مشتریانی دارید و در کدام سطح مشغول به کار هستید.

داستان واقعی: پاورپوینت‌های آراستهٔ من با مخاطبان کارآفرین بهتر جواب می‌داد و ارائه‌های متوسط پاسخگوی افراد جوان و جویای کار بود.

نکتهٔ بعدی روایت یا داستان گویی است. آیا شما داستان پرداز سرگرم‌ کننده‌ای هستید؟ آیا می‌توانید داشته‌های خود را به‌وضوح و با دقت ارائه دهید. اگر در این حوزه دچار سردرگمی هستید، از یک نویسنده، کپی‌رایتر یا تهیه‌کننده برای تولید محتوای وبینارتان راهنمایی و کمک بگیرید.

سه راز مهم برگزاری یک وبینار موفق

آخرین مورد تعامل است. شما باید بتوانید با مخاطبتان تعامل داشته باشید. به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. بازخوردهای به‌موقع و هم‌زمان به مخاطب بدهید. آن‌ها در وبینار شما ثبت‌نام کرده‌اند تا از شما بیاموزند پس هرچیزی را که می‌توانید از دانش و مهارت را در اختیارشان قرار دهید.

نکتهٔ آخر این‌که تا پایان وبینار درباره محصول یا هرچیزی که می‌فروشید صحبت نکنید. فروش زودهنگام یک جور همان فروش یخ‌زده‌ای است که همه ما از آن بیزاریم. البته اشکالی ندارد که در طول وبینار چند بار نام محصولتان را بیاورید (این کار حتی فروش را هم افزایش می‌دهد!) قبل از هر چیز محتوای ارزشمندتان را  پیش بیاورید و در آخر محصول خود را بفروشید.

۲.زمان‌بندی

زمان‌بندی در برگزاری یک وبینار موفق همه چیز است و وقتی که نوبت به وبینار می‌رسد، زمان از چند منظر اهمیت پیدا می‌کند. نخست این که زمان برگزاری را مشخص کنید مثلا  روز برگزاری وبینارتان را همزمان با دربی انتخاب نکنید. زمانی را انتخاب کنید که هم برای شما و هم برای مخاطبانتان مناسب است.

نکتهٔ بعدی این‌که به فاصله زمانی بین شروع تا پایان پروژه فکر کنید. یک روز پیش از شروع وبینار، شروع به تبلیغ نکنید. پیشنهاد من این است که دست‌کم یک ماه قبل شروع به تبلیغ کنید. شما هر چه به زمان برگزاری وبینار نزدیک‌تر شوید، بیشتر تبلیغ خواهید کرد و روز پیش از وبینار و روز وبینار را با ایمیل مارکتینگ به اطلاع افراد خواهید رسانید. همچنین می‌توانید از آیکون شمارش معکوس با چنین مضمونی «فقط سه ساعت به شروع یک وبینار بی‌نظیر باقی مانده» در رسانه‌های اجتماعی خودتان استفاده کنید.

دست آخر این که زمان را در نظر داشته باشید. مدت زمان وبینار شما باید چقدر باشد؟ مخاطبان شما گرفتار هستند؛ و بخش مهمی از زمانشان را در اختیارتان قرار می‌دهند؛ به آن‌ها احترام بگذارید. ۴۵ الی ۶۰ دقیقه باید زمان مناسبی برای ارائه و جلب توجه مخاطب باشد. بهتر است که مخاطبانتان از مدت زمان وبینار آگاهی داشته باشند زیرا با این آگاهی راحت‌تر دست به انتخاب می‌زنند.

۳. آماده سازی وبینار موفق

این بخش احتمالا مهم‌ترین بخش برگزاری یک وبینار موفق است. اینجا جایی نیست که بدون نقشه به آن وارد شوید، پس آماده کنید، آماده شوید و آماده باشید.

یک عنوان جذاب انتخاب کنید. یک ویدئوی کوتاه بگیرید یا یک پست عالی تهیه کنید و به دیگران بگویید که در این وبینار چه چیزهایی خواهند آموخت و چرا این آموزش مهم است. در مرحله بعدی شروع به تبلیغ کردن کنید. در همه شبکه‌های اجتماعی خودتان شروع به تبلیغات کنید و اگر رایگان است از عنوان رایگان حتما در تبلیغات بهره ببرید و حتما محدود بودن مدت ثبت‌نام را ذکر کنید.

مهارت‌های ارائه خود را تمرین و تقویت کنید. اگر اولین بار است که میزبان یک وبینار هستید، روش خوب برای انجام آن یک ضبط مقدماتی و گوش دادن مجدد و رفع عیوب آن است. البته می‌توانید برای اعضای خانواده و دوستان هم آن را اجرا کنید. در خاطر داشته باشید آماده سازی به معنای انجام یک سخنرانی تکراری و یکنواخت نیست. لحن شما باید طبیعی و محاوره‌ای باشد. پس تا رسیدن به لحن خوب و گرم آن را تکرار کنید یا در صورت عدم پیشرفت، از دیگران کمک بخواهید.

کاملا باور دارم که با در نظر گرفتن این نکته‌ها، یک وبینار بسیار موفق و خوب را برگزار خواهید کرد و احتمال بسیار کمی وجود دارد که چنین وبیناری در انبوه تولیدات این روزها، گم شود. اگر شما هم تجربه یا نکته‌ای در این زمینه دارید؟ مشتاقانه منتظر دیدگاه‌های شما هستیم.

منبع: فوربز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا می‌دانستید نویسندگان، پیش از شروع نگارش کتابشان، طرح کلی آن را ترسیم می‌کنند؟

برای دریافت قالب رایگان طرح کلی کتاب، ایمیل خود را وارد کنید.