تحقیقات نشان داده همه افراد معمولاً در همان ثانیههای اول دیدن یک فرد، درباره او قضاوت میکنند. محققان میگویند ما در سه الی چهار ثانیهٔ نخستِ اولین ملاقاتمان با افراد، قضاوت میکنیم و در ۸۰ درصد موارد این قضاوت را ادامه میدهیم. درنتیجه، داشتن یک برند شخصی ضعیف، تهدیدی واقعی برای کسبوکار شما به شمار میرود.
برند شخصی شما صرفاً وسیلهای برای حفظ یا تسریع حرفه شخصی شما نیست. برای مثال وقتی اوضاع کمی به هم میخورد و شرکت مجبور به کاهش اندازه خود میشود، داشتن یک برند شخصی مستحکم میتواند به شما کمک کند تا بهسرعت با فضای جدید سازگار شوید. بهعبارتدیگر، ساخت یک برند شخصی مستحکم، روشی عالی برای حفاظت از رشد و حرفه شما است. سؤال اینجاست که با در نظر گرفتن همه گرفتاریهایی که داریم، چگونه میتوانیم زمان لازم برای تمرکز بر برند شخصی خود را به دست بیاوریم؟
نویسنده این مقاله که یکی از کوچهای حرفهای موسسه فوربز است که در گفتگویی با بث ماری، مدیر شرکت بازاریابی و ارتباطات برادران براون به گفتگویی جالب پرداخته است. ماری، سالهاست بهعنوان متخصص برندینگ در ایجاد و راهاندازی استراتژی سازمانهای بزرگ فعالیت دارد.
او در این گفتگو، هم درباره رویکردهای کلیاش درباره برندینگ سازمان و هم رویکردهای شخصیاش درباره برند شخصی گفتگو کرده است؛ گفتگویی که مشخصاتی واضح از معنای برند شخصی را برای ما روشن میکند و اینکه چگونه میتوان به این مشخصات دست یافت. پنج نکته کلیدی ما با توجه به این گفتگو درباره برند شخصی پیشنهاد میشود:
برندها، موجوداتی زنده هستند و به مراقبت دائمی احتیاج دارند
شاید شما در ۲۵ یا ۳۰ سالگی برند مهمی را پایهگذاری کردید که به شما کمک کرد رویکرد حرفهای خود را ایجاد کنید. اگر در چنین سنی این کار را انجام داده باشید، بسیار خوششانس هستید اما گمان نکنید برندی که پایهاش را سالها پیش گذاشتهاید، همیشه و با گذر زمان همیشه سرحال و شاداب باقی میماند. برندها نیز مانند انسانها و حیوانات موجوداتی زنده هستند. آنها طی زمان تغییر میکنند و به مراقبت دائمی نیاز دارند. اگر شما از برند خود مراقبت لازم را به عمل نیاورید بهمرورزمان گردوغبار بر آن مینشیند و تاریخ مصرفش میگذرد. بنابراین باید بهطور دائمی برند خود را تغذیه کنید و آن را زیر نظر داشته باشید و حواستان باشد که میخواهید برند شما به چه جهتی رشد کند.
- هدف اصلی خود را مشخص کنید
برند شما فقط مجموعی از بخشهای مختلف سازمان شما نیست. برند شما زمانی کار خود را به بهترین وجه انجام میدهد که ویژگیهای مشخص و دقیقاً تعریفشدهای داشته باشد. بهعبارتدیگر شما مطمئناً نمیخواهید که برند شما، یادآور فهرستی از چیزهای بیاهمیت و دمدستی شما و کارهایی که انجام میدهید، باشد. در عوض شما به دنبال آن هستید که برند شما، پیامی واضح درباره اصلیترین هدف شما بهسوی مخاطبش بفرستد. شما به دنبال تأثیرگذار بودن هستید و اینکه میخواهید در جهان چه کاری به نام شما ثبت شود و اینکه شما چگونه آن را با توجه به مهارتهای خودتان و زمینهتان (مثل موقعیت جغرافیایی یا مسؤولیتی) که در آن قرار دارید، انجام میدهید.
بر ۱۰ درصد خودتان متمرکز شوید
برخی مواقع، مسئله اصلی پیدا کردن زمان لازم برای رشد و ترویج برند است. واقعیت این است که بیشتر ما وقت کافی برای تمرکز بر برند خودمان نداریم. این کار برای زنان دشوارتر است زیرا آنها معمولاً چالشهای زیادی برای تمرکز بر برند دارند. سروکله زدن با کودکان و تعهدات خانوادگی میتواند بخش مهمی از آن باشد تا جایی که گاه توجه به «خود» هم کاملاً غیرممکن میشود. با تمام این اوصاف این امکان وجود دارد که بتوان فقط ده درصد از وقتتان را روی برند شخصی خود متمرکز کنید، مطمئن باشید هرگز که از این وقتی که گذاشتهاید، پشیمان نمیشوید. مسئله این است که چگونه از این وقت استفاده بهینه میکنید.
برای شروع بد نیست بتوانید سال آینده خود را باعلاقه وافر و به شکلی موفقیتآمیز تصور کنید. سپس شروع به نوشتن کنید و ببینید که چه چیزی برای شما در این سال واقعیت دارد، طوری بنویسید انگار که واقعاً اتفاق افتاده است (برای نمونه من ترفیع گرفتهام، حقوق و سهام من بالا رفته است یا اینکه من ازنظر جسمی در شرایط بهتری به نسبت سالهای گذشته هستم.) تمرکز بر این خروجیها، یکی از روشهای مشخص کردن هدف واقعی شما است. این کار همچون دفتر راهنما به شما کمک میکند که بر اولویتهای درستتان در این ۱۰ درصد زمان تمرکز کنید و به رشد و پرورش برندتان بپردازید.
۹۰ درصد باقی را با برندتان همراستا کنید
اگر میخواهید برندتان تأثیرگذار و موفق باشد، باید هر کاری که میکنید باهم در هماهنگی باشند. درجاهایی که عدم هماهنگی وجود دارد، فرسایش و اصطکاک به وجود میآید و این اصطکاک، از تأثیرگذاری آن میکاهد. اگر بخشی از برند شما به پایداری و ثبات ربط دارد، انجام کارهای هیجانانگیز با آن همخوانی چندانی ندارد. یک بازبینی شخصی انجام دهید و مرز میان آنچه را با برند شما همراستا است یا نیست، مشخص کنید و چیزهای غیر همراستا را از مدار خارج کنید.
کمک بگیرید و چشماندازی روشن از برندتان داشته باشید
تقویت برند شخصی، ربطی به ایجاد تغییرات ظاهری ندارد. برای اینکه برند شخصی شما رشد کند، شما نیاز دارید تا کمی عمقیتر نگاه کنید. شما نیاز دارید تا چشمانداز روشنی داشته باشید. برخی مواقع وجود یک شخص ثالث (یک منتور، کوچ یا مشاور قابلاعتماد) میتواند به شما کمک کند تا چشماندازی درست داشته باشید و بتواند مسیر حرکت و رسیدن به پروژه اصلی خود را بهدرستی ردیابی کنید. زمانی که هدف خود را مشخص کردید، نگاهی عمیق به سازمانی که در آن کار میکنید، کارهای داوطلبانهای که انجام میدهید یا سایر ارتباطاتی که با سازمانها، چه در دنیای واقعی و چه در دنیای دیجیتال دارید، بیندازید.
کاملاً اطمینان حاصل کنید که این سازمانها و ارتباطات با برند شما همراستا هستند. بدون در نظر گرفتن این موارد، اگر انرژی خود را در سازمانهایی که همراستا نیستند، قرار دهید، دیرتر به نتایج دلخواه میرسید.
درنهایت اینکه ایجاد همراستایی در برند کاری سخت و پیچیده است. دوست داشته باشید یا نه، برند شما، دنبالهرو شماست. شما باید پیشاپیشِ برند خود حرکت کنید و اطمینان پیدا کنید که کارکرد آن علیه شما نباشد. اگر همه این چیزها بهدرستی در کنار یکدیگر قرار گیرد، برند شما راز و رمز مخصوص به خود را خواهد داشت و تأثیرگذاری شما را تسریع و تقویت میکند. برندی که شما از نتایج آن منتفع خواهید شد.
منبع: Forbes