۱۱ قانون طلایی نوشتن محتوای وب سایت

آیا می دانید چرا برای داشتن یک وب سایت جذاب تولید محتوا اهمیت بسزایی دارد؟ یا چرا یک محتوای خوب می تواند تاثیر گزار باشد؟ زیرا جلب علایق خوانندگان با محتوای خوب می‌تواند واقعاً چالش برانگیز باشد. بیشتر بازدیدکنندگان قبل از اینکه تصمیم بگیرند چه کاری انجام دهند، فقط چند ثانیه را صرف یک صفحه وب می‌کنند.نوشتن خوب، کلید شکست دادن این شانس‌ها است. محتوای خوب نوشته‌ای است که برای یک وب سایت بهینه سازی شده و در صدر نتایج جستجو قرار می‌گیرد و توجه خوانندگان را به خود جلب می‌کند.

برخی از نکات نوشتن، برای همه نوشته‌ها است صرف نظر از اینکه متن شما روی صفحه وب نمایش داده یا چاپ می‌شود اما سایر تاکتیک‌ها به ویژه برای وب سایت‌های حرفه‌ای و فروشگاه‌های آنلاین اختصاص دارند. ۱۱ قانون طلایی نوشتن یک محتوای خوب را دنبال کنید تا وب سایت شما هم در صدر بهترین باشد و مطمئن شوید محتوای وب سایت شما مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

اگر دوست دارید با انواع محتوا بیشتر آشنا شوید، مقاله انواع تولید محتوا را از دست ندهید!

چرخه عمر تولید محتوا به چه معناست؟
محتوای وب سایت

۱٫ مخاطبان خود را بشناسید

بسیاری از نویسندگان قبل از اینکه فکر کنند با چه کسی می‌خواهند ارتباط برقرار کنند، قلم را روی کاغذ یا انگشت روی صفحه کلید قرار می‌دهند. قبل از تهیه پیش نویس محتوا، این سؤالات را از خود بپرسید: مخاطبان اصلی من چه کسانی هستند؟ در مورد مخاطب ثانویه‌ای که می‌تواند بر مخاطبان اصلی من تأثیر بگذارد و به آنها اطلاع دهد چطور؟ چگونه سایت من را آنلاین پیدا می‌کنند؟

مخاطبان، محتوای وب سایت را از طرق بسیاری پیدا می‌کنند از جمله: با اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی، پیوندهایی از سایر وب سایت‌ها یا به اشتراک گذاری از طریق ایمیل و موتورهای جستجو. این روش آخر به ویژه هنگامی که برای وب می‌نویسید مهم است. متن می‌تواند بسیار خوب نوشته و آموزنده باشد، اما اگر برای موتورهای جستجو بهینه نشده باشد، افراد کمی آن را پیدا خواهند کرد. دوباره به مخاطبان خود فکر کنید: چه عباراتی را در گوگل تایپ می‌کنند؟ مطمئن شوید که آن عبارات را در سرفصل‌ها و سرفصل‌های فرعی قرار دهید.

۲٫ از مدل هرم معکوس پیروی کنید

خوانندگان وب سایت، دامنه توجه کوتاهی دارند—آنها در عرض چند ثانیه تصمیم می‌گیرند که آیا سایت شما اطلاعات مورد نیاز آن‌ها را دارد یا خیر. محتوای خود را مانند یک هرم یا مخروط وارونه بسازید. مهم‌ترین پیام‌ها در بالای صفحه قرار می‌گیرند. سپس، به‌تدریج به اطلاعات خاص‌تر بروید.

برای مثال، بگویید که در حال ایجاد یک صفحه وب درباره یک کنفرانس هستید. جزئیات مرتبط مثل شرح موضوع، تاریخ و مکان – در بالای صفحه ظاهر می‌شود. جزئیات دیگر مانند سخنرانان و موضوعات سخنرانی آنها در ادامه خواهد آمد. اطلاعات کم اهمیت‌تر – مانند سازمان‌دهندگان کنفرانس، تاریخچه کنفرانس یا فهرستی از منابع مرتبط را پایین صفحه قرار دهید.

این دو نمودار به شما کمک می‌کند تا ساختار محتوای وب سایت خود را بسازید و به درک بهتر ساختار سایت خود کمک کنید.

ساختار محتوای وب سایت

۳- کوتاه و ساده بنویسید

جملات طولانی برای چارلز دیکنز است – دامنه توجه کوتاه خواننده امروزی، محدود به جملاتی با ۳۵ کلمه یا کمتر است. بنابراین محتوای وب سایتی که قابل دسترس و آسان باشد، طبیعتاً به مخاطبان بیشتری می‌رسد. روی استفاده از اسم‌ها و افعال تمرکز کنید. از قیدها و صفت‌ها کمتر استفاده کنید.

۴٫ فعالانه بنویسید

از افعال فعال به جای جمله‌های انفعالی استفاده کنید و موضوع جمله را مشخص کنید. برای مثال، به جای نوشتن «محصولات را می‌توان در وب سایت ما سفارش داد»، بگویید «شما می‌توانید محصولات را در وب سایت ما سفارش دهید».

۵٫ نگو، نشان بده

نثر خود را به کلی‌گویی و جملات سطح بالا محدود نکنید. مثال‌های خاص و واقعی به خوانندگان کمک می‌کند پیام‌های شما را بهتر درک و تجسم کنند. این دو توصیف را در نظر بگیرید:

این بهترین اسباب بازی برای سگ‌ها است.

یا

ما اسباب بازی سگ‌ها را از لاستیک بادوام و ۱۰۰ درصد طبیعی ساختیم که در برابر سوراخ شدن و پارگی در برابر سخت‌ترین جویدن‌ها مقاوم است.

کدام نسخه، تصویر واضح‌تری از نوع اسباب‌بازیی که می‌خرید به شما می‌دهد؟ جزئیات خاص در توضیح دوم به خوانندگان استخوان سگ، چیزی را که باید نشان می‌دهد و صرفاً حرف نمی‌زند.

اطلاعات دقیق‌تر و توصیف محصول به سئوی وب سایت شما کمک می‌کند و اطلاعاتی را که مشتریان برای خرید نیاز دارند، در اختیار آنها قرار می‌دهد.

۶٫ از کلمات قلمبه سلمبه در محتوای وب سایت استفاده نکنید

وب سایت برای همه است و نه فقط برای کارشناسان فنی. بنابراین مطمئن شوید که اطلاعات برای افراد تحصیل‌کرده غیرمتخصص قابل درک است. کلمات اختصاری و اختصاصی را در اولین مرجع بنویسید و اصطلاحات پیچیده یا خاص را توضیح دهید. پیوندهایی به مقالات دیگر ارائه دهید تا خوانندگان بتوانند اطلاعات پس زمینه بیشتری در مورد یک موضوع خاص دریافت کنند.

این جمله را در نظر بگیرید:

روزنامه نگار یک SOT از MOS گرفت، به پایگاه برگشت و داستان را در جایگاه گذاشت.

بسیاری از این اصطلاحات فقط برای خبرنگاران صدا و سیما قابل درک است. یک بازبینی خواننده پسند خواهد بود:

روزنامه‌نگار با یکی از تماشاگران درباره این حادثه مصاحبه و اظهارات او را ضبط کرد تا در داستان گنجانده شود.

این نکته مخصوصاً مهم است اگر در یک صنعت فنی کار می‌کنید، اما می‌خواهید وب سایت شما مشتریان غیر متخصص را جذب کند. به یاد داشته باشید که باید برای مخاطبان خود بنویسید (نکته ۱ را ببینید) و نه برای همکاران خود. استفاده از زبانی ساده به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با مشتریان آینده خود ارتباط برقرار کنید.

۷٫ از کلمات متنوع استفاده کنید

کلمات مانند شیرینی‌ها هستند – همه ما موارد مورد علاقه خود را داریم. اما وقتی نوبت به علاقه‌مند نگه داشتن بازدیدکنندگان می‌رسد، تنوع، ابزاری کلیدی است! استفاده از مجموعه کلمات سرگرم کننده می‌تواند به شما کمک کند که با قدرت بیشتری عمل کنید. اگر کلمات منفی در متون شما بیشتر است، باید حواستان باشد که لحن مثبت‌تری بگیرید. به کلمات کلیدی وب سایت خود نیز توجه داشته باشید: این کلمات باید چندین بار در متن شما ظاهر شوند، بنابراین تشخیص آنها در یک متن از کلمه‌ها باید آسان باشد.

۸٫ متن را چشم‌نواز کنید

علاوه بر قرار دادن مهم‌ترین اطلاعات در بالا، مطمئن شوید که متن به راحتی قابل مرور و برای چشم به راحتی قابل خواندن است. اکثر خوانندگان وب، صفحه را اسکن می‌کنند تا اطلاعات خاصی را که به دنبال آن هستند بیابند، اگر به راحتی آن را پیدا کنند، ادامه خواهند داد.

باور نمی‌کنید؟ دفعه بعد که صفحه وب سایتی را باز می‌کنید، توجه کنید. آیا شما هر کلمه را از ابتدا تا انتها می‌خوانید؟ یا چشمتان به اطراف می‌پرد و به دنبال اطلاعاتی است که می‌خواهید؟

به جای پاراگراف‌های بلند و سخت، از لیست‌ها یا عدد استفاده کنید. به جای یک صفحه طولانی متن، محتوا را در برگه‌های برچسب دار سازماندهی کنید.

همیشه «فضای سفید» را در نظر بگیرید. این فضای خالی است که پاراگراف‌ها، تصاویر و سایر عناصر صفحه وب شما را احاطه کرده است. اگرچه به نظر برسد که این فقط فضای تلف شده، اما در واقع بهترین دوست یک طراح وب است. مقدار فضای سفید راحت در اطراف متن آن را خواناتر و خواندن آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

همچنین مهم است که محتوا را به بخش‌هایی با سرفصل‌های فرعی تقسیم کنید. به عنوان مثال، یک صفحه وب در مورد تغییرات آب و هوا ممکن است اطلاعات را تحت عناوین زیر سازماندهی کند:

تغییر اقلیم چیست؟

محرک‌های تغییر آب و هوا

اثرات فعلی و پیش بینی شده تغییرات آب و هوا

راهکارهایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

بیشتر بدانید

این سرصفحه‌های فرعی نه تنها به خوانندگان کمک می‌کنند تا در صفحه حرکت کنند، بلکه به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای شما را پیدا کنند.

۹٫ ترکیب چند رسانه‌ای در محتوای وب سایت

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر مغز انسان بصری است و افراد اطلاعات بصری را چندین برابر سریعتر از متن پردازش می‌کنند.

یک نمودار می‌تواند در توضیح یک موضوع پیچیده، بهتر از متن عمل کند. اگر به لحاظ حرفه‌ای یک طراح گرافیک نیستید، راه‌های زیادی برای استفاده از تصاویر بصری در وب سایت خودتان وجود دارد که به شما کمک می‌کند خودتان گرافیک بسازید.

تصاویر همچنین به تجزیه متن کمک می‌کنند و خواندن صفحه شما را آسان‌تر می‌کنند. توصیه می‌کنیم حداقل یک تصویر در هر صفحه از وب سایت خود داشته باشید.

۱۰٫ لایه‌بندی محتوای وب سایت

نکته مهم در مورد یک وب سایت این است که هدایت خوانندگان از یک صفحه به صفحه دیگر آسان باشد. با پیوند دادن کلمات یا عبارات خاص به سایر منابع مرتبط، به ویژه منابع موجود در وب سایت شما، به خوانندگان کمک کنید تا محتوای خوب بیشتری پیدا کنند. این کمک می‌کند تا مردم با محتوای شما درگیر شوند و در سایت شما حرکت کنند.

ایجاد این لینک‌های داخلی در سایت هم به سئوی سایت شما کمک می‌کند، اما به خاطر داشته باشید که لینک‌ها باید همیشه مرتبط و مفید باشند. از نظر بصری، اگر متن خود را با لینک‌ها بیش از حد بارگذاری کنید، مردم نمی‌دانند روی چه چیزی کلیک کنند. گوگل توصیه می‌کند که تعداد لینک‌های موجود در یک صفحه را در یک «تعداد معقول» نگه دارید.

۱۱٫ بگذارید بیشتر بخواهند

وب سایت‌های خوب هر صفحه را با یک فراخوان قوی (یا به اختصار CTA) پایان می‌دهند. آیا کسی هست که خواننده برای کسب اطلاعات بیشتر با او تماس بگیرد؟ ویدیوی جالبی که باید ببینند؟ در مورد یک پست وبلاگ مرتبط که می‌توانند بخوانند یا گزارشی که می‌توانند دانلود کنند چطور؟ این استراتژی به خوانندگان کمک می‌کند تا به سایر قسمت‌های وب سایت شما هدایت شوند و آنها را تشویق می‌کند تا محتوای شما را برای دوستان و خانواده خود تبلیغ کنند.

این فراخوان‌ها را مختصر نگه دارید و با افعال عملی مانند «دانلود»، «اشتراک‌گذاری»، «پیوستن»، «ثبت‌نام»، «بیشتر بدانید» یا «تماشا» شروع کنید. و البته، مطمئن شوید که پیوندی را اضافه کنید که در واقع به خوانندگان اجازه می‌دهد تا اقداماتی را که از آن‌ها می‌خواهید انجام دهند.

نوشتن، به طور کلی کار سختی است. نوشتن محتوای وب سایت شما، حتی بیشتر از آن. اما به یاد داشته باشید، لازم نیست اولین بار متن کامل بنویسید! هنگامی که محتوای شما روان و پویا شد، می‌توانید ماهانه وب سایت را بررسی کنید تا عملکرد آن را نظارت و بهینه سازی کنید. با استفاده از این نکات، شما آماده هستید تا محتوای موثری ایجاد کنید که حتی برای خوانندگان اینترنتی که در زمان کوتاهی حضور پیدا می‌کنند، ماندنی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا می‌دانستید نویسندگان، پیش از شروع نگارش کتابشان، طرح کلی آن را ترسیم می‌کنند؟

برای دریافت قالب رایگان طرح کلی کتاب، ایمیل خود را وارد کنید.